Opstuwen Kringloopbedrijven

In het Programma ‘Opstuwen Kringloopbedrijven’ werkt se.lab samen met retail experts van Accenture, ervaren buddy’s, brancheorganisatie BKN en communicatiebureau Giesbers om de kringloopwinkels als sociale ondernemingen te professionaliseren. Als sociale onderneming dragen kringloopwinkels bij aan meerdere doelstellingen op sociaal en ecologisch gebied: ze begeleiden en creëren banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ze recyclen en up-cyclen materiële goederen en verwerken afval.

Aanpak

In een intensief Leer-/Doe Traject verkrijgen de deelnemende winkels inzicht in hoe hun winkel het doet ten opzichte van de markt en wat de klanten belangrijk vinden. Op basis hiervan worden voor elke kringloopwinkel verbeterinitiatieven – op het gebied van prijs, presentatie, communicatie en lay out – gedefinieerd, die haalbaar zijn en een significante impact hebben. Deze worden geïmplementeerd en de effecten worden acht weken lang gevolgd. Naast het Leer-/Doe Traject worden themadagen verzorgd, een basic retail cursus als e-learning ontwikkeld voor de medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, en gewerkt aan betere communicatie over de sociale doelstellingen van de kringloopwinkels.

Als typisch se.lab programma wordt gewerkt volgens de drietrapsraket: action – learning – impact.

Lees meer over het programma ‘Opstuwen Kringloopbedrijven’ in de informatieflyer.

Meer informatie? Neem contact op met Kristel Logghe, procesregisseur: kristel@selab of 06 23753471.

Bekijk het filmpje over het Leer-/Doe Traject hier:

Partners

Dit traject is gebaseerd op een bewezen aanpak in de retail en werd in de eerste helft van 2013 getest bij 3 verschillende kringloopwinkels in het land. In 2014 en 2015 hebben ca 80 medewerkers van 37 winkels deelgenomen aan het Leer-/Doe Traject en de georganiseerde themadagen.