We zijn er met de site een tijdje uitgeweest; helaas hadden we te kampen met wat technische problemen. Nu trappen we opnieuw af met het voorwoord dat Peter heeft geschreven voor de Community Lovers Guide. Niet bekend met deze gids vol maatschappelijke initiatieven in het Utrechtse? Neem dan hier een kijkje. Hieronder het voorwoord van Peter:

 

 

Wind of change

 Zoals een voorjaarsbriesje door haar warmte en geur als de belofte van wat komen gaat een glimlach op je gezicht kan toveren, zo deden verhalen over de bijzondere initiatieven in Utrecht mij glimlachen. Het uitdelen van soep aan daklozen uit de achterbak van je eigen auto, of een tafelboom waaraan verhalen over vroeger en later worden gedeeld… wow! Ook brak er geregeld een glimlach van herkenning door, bijvoorbeeld bij het lezen over Stut, die met wijktheater al jaren het verschil maakt in en met Utrechtse wijken.

 

Verbinding en experiment

 Alle mensen in deze gids worden gedreven door het verbinden van ideeën, mensen en fysieke plekken en het faciliteren van dialoog tussen mensen die elkaar niet -of niet meer- tegenkomen. De community lovers in Utrecht zoeken actief naar manieren om deze vormen van betrokkenheid bij hun omgeving te verfijnen en zoeken bovendien naar manieren waarop zij zichzelf economisch kunnen bedruipen. De initiatiefnemers experimenteren bijvoorbeeld met prijsvorming in een high-end modemarkt en met waardebepaling achteraf. Zo proberen zij onafhankelijk te zijn, of los te komen, van overheidssubsidie en giften.

 

Niet nieuw, wel anders

 Natuurlijk is betrokkenheid van mensen bij hun directe leef- of werkomgeving geen nieuw fenomeen. Zeker in de jaren tachtig ontstonden veel initiatieven, vergelijkbaar met de projecten uit deze gids. Het verschil zit ‘m erin dat mensen toen vooral naar alternatieven zochten die werden geïnspireerd door ecologische motieven en werden ingegeven door protest. Het was een beweging die met de rug naar de samenleving stond. De community lovers van de 21ste eeuw zoeken juist aanvullingen op wat er al bestaat, delen sociale waarden in dialoog en creëren maatschappelijke impact naast economische impact.

 

Mondiaal lokaal

 De nieuwe beweging van community lovers is niet aan Utrecht gebonden. In Rotterdam en Amsterdam is eenzelfde rijkdom aan initiatieven te vinden. In Groot-Brittannië heeft de NESTA onlangs een compendium uitgebracht voor wat zij civic economy noemen. De communityprojecten die zij hierin beschrijven worden trail blazers genoemd, projecten waarbij aandacht wordt besteed aan economische succesfactoren in relatie tot schaalbaarheid.

 

De graduele verschuiving van community development projecten naar sociale ondernemingen is duidelijk waar te nemen in de omschrijving van de projecten in deze Community Lovers Guide. Het is een ontwikkeling die je als een windvlaag over het water aan ziet komen, een ontwikkeling die golven veroorzaakt. Het is business voordat het business is, met veel kansen voor nieuwe antwoorden. Het is de wind of change.

 

Peter Linde